2014. február 27., csütörtök

A vakondűző növény

Kertemben a gazból kitünt egy csíkos levelű növény.Mivel a szomszédban is volt egy nagyobb tő gondoltam onnan jött át a magja és itt kikelt.Kérdeztem is a szomszédot mi ez a növény.
Mondja hogy vakondűző növény.
No mondom mi a fene.Csodálkoztam is hogy a vakondok nem szántották még fel hátul a kertet,csak elől feltúrt még a beton csíknál is.Állítólag olyan büdős a gyökere hogy a vakond messze elkerüli.Nagy gondom nincs a vakondokkal de néha ott túrnak fel ahol igazán nem kellene.Meg ha nagyon ingerli a kutyákat akkor nekiiszkolnak ásni és akkor aztán egy nagy lövészárok lesz.Kb 5-6 kisebb-nagyobb tövet találtam a kertben.Ebből majd teszek előre a virágos kertbe és apukámnak is a tanyára mert ott rengeteg a vakond.
Neten keresgélve ezeket találtam róla:
A hasindító kutyatej (Euphorbia lathyris) a kutyatejfélék (Euphorbiaceae) családjába, a kutyatej (Euphorbia) nemzetségbe tartozó növényfaj. Egyéb megnevezései A Pallas nagy lexikona szerint: nagy sárfű, kerti sárfű, hasindítófű, apró sármag, vakondokfű. Előfordulása Dél-Európában, Északnyugat-Afrikában, Délnyugat-Ázsiától keletre haladva Nyugat-Kínáig előforduló növény. Szántók, utak szélén, bolygatott helyeken, félárnyékban nő. Jellemzői 80–150 cm magas, erőteljes, felálló kétéves növény. Szára kékesen futtatott, szürkészöld levelei átellenesen állnak a száron, lándzsásak. Teje a bőrt felmarja, hólyagot húz. Nem feltűnő virágai 3–4 mm-esek, nagy, élénkzöld fellevelek övezik. Termése a kapribogyóra emlékeztető toktermés, erősen mérgező, 1-1,8 cm széles, éréskor felpattanva szórja szét a magokat. Felhasználása Kertekben a pockok, vakondokok elűzése céljából ültetik. A homeopátiában az olajos magvaiból készült hígított kivonatot bőrgyulladások, görcsös köhögés ellen alkalmazzák.

Mivel mérgező a termése igy óvatosan vele főleg olyan helyen ahol kisgyerekek is vannak!
Ime egy kép róla a kertemből:

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Nekem is rengeteg van a kertben.