2014. március 16., vasárnap

A palántanevelésről-újra

Még nem vagyunk elkésve ha palántát szeretnénk nevelni.Március közepe van,kiültetésig 2 hónapunk van.
A paprika és paradicsom palántákat a májusi fagyosszentek elött nem érdemes kiültetni.Esetleg akkor ha van fátyolfóliánk ami megvédi a fagytól.A helyi gazdaboltban láttam ilyen fóliát 2x20 méteres 2000ftért.Igazából nem drága aki szeretne beruházhat rá.Ebben a szeszélyes időben jól jöhet!
Palántanevelésre általában 6-8 hét szükségeltetik.
Én kétféle módon szoktam nevelni:
1,kis pici cserépben vagy akinek nincsen tejfölös poharakban,vajas dobozban stb
2,erkélyládában,vagy nagyobb téglalap alakú műanyag dobozban(pl amiben a nagyáruházak a darálthúst árulják)
Van egy harmadik pont is a melegágy.Ezt ha minden igaz jövőre fogom alkalmazni.
Első pont menete a cserépbe vetés.
-töltsük meg a kis cserepeinket földdel.Ez lehet a kertből hozott föld vagy akár keverhetünk bele virágföldet is.Ha kint nagyon hideg van akkor előző nap vigyük be a lakásba a földet és csak másnap vessük bele a magokat.
-Ujjunkkal vagy egy rossz ceruza végével a cserepek közepébe kb 1 cm mély lyukat készítünk.
-A magokat egyenként dobáljuk a lyukba.
-Húzzunk rá földet és picit nyomjuk meg.
-Spriccelővel locsoljuk és ha lehet akkor kellemes langyos vízzel.
-Állítsuk meleg helyre.Ne radiátorra vagy kályhára,elég az ablakpárkány is nekik.
Van aki fóliát is húz rá hogy párásabb,melegebb legyen és ne száradjon ki hamar a földje.Én nem szoktam.
Az erkélyládás vetésnél is megtöltöm a ládát földdel,beleszórom a magokat és teszek rá még kb 1 cm vastagon földet.Szintén bespriccelem langyos vízzel és mehet az ablakba vagy meleg helyre.
Én ketté szoktam osztani a ládát és általában 2 féle magot vetek bele.1 láda sok és igy helyet is takarítok meg.Van aki ha kikelt a ládában a magocska akkor szétülteti egyesével cserépbe.Én nem szoktam.Igaz igy egy picit gyengébb lesz a palánta a kiültetés után de hamar megerősödik.
Locsolni nem ész nélkül kell mert akkor kirohad a mag és várhatjuk hogy kikeljen.Viszont kiszáradni se hagyjuk mert akkor elpusztul a magocska és oda a munkánk.
Ha kikeltek a magok mindenképpen rakjuk olyan helyre ahol jó sok nap éri őket különben megnyúlnak a palánták.Mivel a fény felé nyújtózkodnak.Erre kitünő az ablak.
A harmadik amit azért nem valósitottam meg idén mert nem volt körbekerítve a kert és a kutyák mindenbe beletapogtak.Ez a melegágy.Szüleim még annó csinálták otthon és a régi TSZ világban is.
Ez annyiból áll hogy rossz deszkákból szögelünk egy nekünk tetsző méretű keretet.Letesszük a földre és megtöltjük földdel 3/4 ig vagy félig attól függ mekkora.Belevetjük a magokat,belocsoljuk és egy fóliát húzunk rá.A fólia akkora legyen hogy jól lelógjon minden oldalán hogy le tudjuk fogatni valami nehezékkel,pl téglával.Viszont akinek van egy méretes üvegdarabja vagy a legújabb polikarbonát lemeze azt is ráteheti.A melegágy mindenképpen napos helyen legyen hiszen a nap felfűti a fólián keresztül a melegágyat.Ha nagyon meleg van akkor nappalra kitakarhatjuk,de este mindenképpen takarjuk vissza.
Palánták egyik nagyon ádáz betegsége a palántadőlés.A palántadőlés betegséget több gombafaj okozhatja.Van olyan faj ami ki sem hagyja kelni a palántát.Van olyan ami a kikelt palántát fertőzi meg.Tövénél elvékonyul,elfeketedik és egyszerűen elszáradva eldől.
Én kétféle anyagot használok:bordói lé vagy csalán ázalék.
Bordói levet a gazdaboltokban lehet kapni,500ml kb 1800-2100ft között van.
Belocsoláshoz ebből nem kell sok.Az öntöző vízbe teszünk kb 4 evőkanálnyit és ezzel locsoljuk a palántákat.
Csalán ázalékhoz pedig csalánt darabolok langyos vízbe teszem és 2-3 napig hagyom ázni.Leszűröm egy picit higítom és ezzel locsolom a palántákat.
A palántákat kiültetés elött edzeni kell hogy hozzászokjanak a kinti élethez.Én nappalra ilyenkor kiviszem és este behozom.De ilyenkor már nem a meleg szobába hanem a verandára.ha kellemes éjjel az idő akkor kint is hagyom pl az eresz alatt védettebb helyen.
Sok sikert mindenkinek.Ha kérdésetek van irjatok bátran!

2 megjegyzés:

Ákos írta...

Szia,

Én úgy tudtam, hogy a melegágy úgy működik, hogy a termő réteg alá olyan anyagokat raknak, amelyek a bomlás során hőt termelnek, ezzel tartva alulról melegen a termőréteget. Szerintem önmagában azzal nem fogsz sokat nyerni, ha csak fóliát húzol fölé (főleg éjszaka)

Marcsika írta...

Igen ez igaz.Sajnos sok embernek nincsen olyan trágyája ami ilyen hőt ad lebomláskor.Régen csináltuk ezt a "melegágyat" akkor még fagyok is voltak éjjel és nagyon jól működött.Mostanában jó rég volt éjjeli fagy és ha lesz is az már csak 1-1 nap.