2011. június 26., vasárnap

Uborkaszezon

Igaz csak kezdődő uborkaszezonról van szó legalábbis nálam.A múltkori képemen levő uborka egy hét alatt hatalmasra nőtt.Szombaton mikor kimentem már vártak a szép nagy ubik.Szerencsére az első sor tele van virággal,úgyhogy lesz bőven azon 1 soron.A kinai kígyóról sem panaszkodhatom azon is van bőven kicsi ubi és virág is egyaránt.
Akkor egy kis uborkatan:)
Van aki pohárkákban palántának is neveli elő de én nem bajlódom ezzel.Végleges helyére április végétől vagy május elején egészen június végégig lehet vetni.Nagyon szereti a fényt,a napot, a meleget és a vizet.
Ha kikelt mindenképpen készítsünk neki támrendszert.Én a gazdaboltban kapható uborkahálót szoktam használni.5 méteres sorokat is vetek mert olyan hosszú egy-egy háló!Egy 5 méteres sorba 3-4 kb 160-170 cmes karót leverek és arra feszítem ki a hálót.majd ahogy nő az uborka szépen óvatosan rátekerem az uborka hajtását.Igaz hogy a földön elfolyva is megterem de igy nem rohad el nem rágja meg semmi nem lesz sáros,homokos és sorolhatnám.
Ha elkezdett teremni, rendszeresen kell szedni, mert ha nem, elrúgja a virágait!  Az uborka egy bizonyos vegetációs fejlettségben meghatározott mennyiségű termést képes kinevelni. Ha nem szedjük, elrúgja a virágát, mert van elég termése. Ha szedjük, új virág kötődik meg, hogy pótolja, amit leszedtünk. Nem kell a csodára, méteres uborkákra várni, az apró is mehet a savanyúság közé, és frissen is finom. Ne várjunk a szedésével, mert akkor magot akar termelni. (forrás:Hobbykertész)
Szedéskor ne tépjük,ne csavarjuk mert a növény így károsodik.Éles késsel vagy ollóval metszük el.
Valamint amit az idén tapasztaltam:nem mindig a drágább mag a legjobb.
Gazdaboltban 330 ftért vettem 1 csomag perez f1 nevezetű magot összesen 3 at.
A képen látható első sorban van elvetve.A mögötte levő sorba 39 ftos Garafarm magot vetettem.Szóval a különbség látható!




Az uborka felhasználása,tartósítása.Én a következőképpen csinálom:
Uborkasalátának meghámozom legyalulom bezacskózom és mehet a fagyasztóba.Felhasználás elött csak kiolvasztom (ekkor nem kell sózni mert a felesleges levet kiereszti magából)és mehet a salátalébe!
Vagy lehet a csalamádéba tenni amit csak akkor csinálok ha kezd érni a kései káposzta.
És lassan készíthető a hordós lé is amit én meg is csinálok majd valószinű a hét végén.Ennek a receptjét már leirtam itt valahol de újra bemásolom:
Hordós savanyúság lé készítése
10 liter víz
30 dkg só
60 dkg cukor
1,6 liter 10% ecet
3 dkg timsó
A timsót feloldjuk kevés vízben és a fentiekkel összekeverjük.
5 dk nátriumbenzoátot feloldunk kevés vízben és állni hagyjuk és utána az előző mixhez cseppenként hozzákeverjük.
4-5 dkg borként szintén feloldunk,állni hagyjuk és cseppenként belekeverjük az előzőekbe.
Fűszerek:
Uborkához,paprikához,dinnyéhez
Torma babérlevél,pár szem szegfűbors,kapor,koriander,bors,mustármag esetleg fokhagymagerez.

Amit én szombaton leszedtem abból kovászos uborkát csináltam mert az a legfinomabb és nem lehet kihagyni.
Készítése:
Az uborkákat megmosom a végüket késsel levágom majd négybe vágom de nem vágom végig hogy egyben maradjon.5 literes üvegbe rakom teszek rá 3 evőkanál cukrot , másfél evőkanál sót,3 evőkanál ecetet,2 szál kaprot,kiskanál köménymagot és izlés szerint fokhagymát.Langyos vizet eresztek rá hogy ellepje majd teszek rá egy kenyér végét(ezt könnyebb kiszedni)és egy kistányérral a tetején kiállítom a napra.2-3 nap alatt meg is kovászolódik az uborka.Lehetőleg hütőben tároljuk míg el nem fogy:)))
Néhány recept :


Kovászos uborka

·         Nagyon finom kovászos uborka receptem van. Ott kezdem, hogy én a nagymamámtól úgy tanultam, hogy ne üvegbe rakjuk az uborkát, hanem sértetlen zománcú fazékba, mert igy nem lesz olyan sápadt színű.
Elkészítése: Tehát egy megfelelő méretű edény aljára jó nagy csomó kaprot teszünk. Beledobunk néhány gerezd fokhagymát, aki szereti megszurkált, vagy félbevágott erős paprikát. Ezután belerakjuk a villával megszurkált uborkát. Az uborka tetejére szintén egy csokor kaprot teszünk. Az uborka mennyiségétől függően krumplit pucolunk. Én nem szoktam mérni, de megpróbálok helyes arányt mondani. Két kiló uborkához kb. 4-5 db. kisebb krumplit veszünk. Ezt vékony karikára vágva beterítjük az uborka tetejét. Az nem baj, ha két sor is kerül rá. A langyos sós vizet a szokásos módon kinek-kinek ízlése szerint elkészítve ontjuk ra. Két, esetleg három napig érleljük, utána az uborkát kisebb üvegekbe rakjuk. A levét átszűrjük egy tiszta edénybe, és felforraljuk. Ha kihűlt, ráöntjük az uborkás üvegekre, szalicilt, vagy nátriumbenzoátot teszünk rá, és berakjuk a spejzba.

Kovászos uborka télire1

Hozzávalók: 3 kg kovászolni való uborka, 1 csokor kapor, 2-3 babérlevél, 1 teáskanálnyi szemes bors, 3 evőkanál só, 5 ek. cukor, 1 vékony szelet kenyér, 1 mokkáskanál szalicil, 1 mokkáskanál borkénsav
Elkészítése: A megmosott uborkák végeit levágjuk, majd hosszanti irányban bevagdossuk. Egy nagy, 5 literes befőttesüveg aljára kaprot, borsot, sót, babérlevelet és cukrot teszünk, és beleállítjuk az uborkákat. Az uborkák közé is teszünk kaprot. Az üveget langyos vízzel teleöntjük, és a tetejére tiszta gézbe csavart kenyérszeletet teszünk. Celofánnal lekötjük, és 5 napig a napon érleljük. Akkor kivesszük a kenyérszeletet, a tetejére borkénsavat és szalicilt szórunk. Légmentesen lekötjük, lekötjük, és a kamra polcára állítjuk.

Kovászos uborka télire2

Hibátlan, közepes, egyforma, mosott uborkák végeit levágjuk. Üvegekbe bőven tegyünk kaprot, rakjuk rá a villával szurkált uborkát, tetejét bőven kaprozzuk. Literenként 3 dkg sóval vizet forralva, óvatosan az uborkára öntjük, nehogy az üvegek elrepedjenek. Kenyérdarab helyett 1 csipet ánizst rakjunk rá. Langyos helyre téve (nem napra vagy tűzhelyre), ügyeljünk arra, hogy éjjel se hűljön le. (Célszerű az üvegeket éjszakára meleg, de nem forró vízbe állítani.) Az uborka kb. 10 nap alatt érik meg. Ekkor szorosan lekötve, hűvös helyre tesszük.




Öcsikém figyelmébe ajánlom!


1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Ez tetszett, be is tettem a könyvjelzők közé :)